Saturday, August 22, 2009

Puasa Pertama

Alhamdulillah hari nie berjaya menamatkan puasa pertama dgn jayanya..Zarif cuma berjaya puasa sampai pukul 11 jer..oklah tu..taknak paksa sangat..biarlah pelan2..
Pukul 10 pagi nie balik umah pt raja..yelah balik umah sana kemas2..seminggu duduk umah mak, takkan taknak jenguk umah sendiri kan..petang nak balik bandar semula..hari nie aku buka di rumah mentua..aku masak nasi lemak jer..tetiba tekak nie teringin nak makan nasi lemak lah pulakkk...
Sebenarnya aku mmg suka puasa..pertama-dapat merehatkan perut yang sekian lama penuh dengan makanan2 yang berbagai..kedua-menginsafi diri supaya mengingati orang2 yang susah..yelah, mcam kita nie bila puasa, ptg dah start fikir menu apa nak makan, nak masak apa lah, nak makan kat mana lah, nak beli apa lah..kalau orang miskin ngan susah, lum tentu dia dapat makan time buka tuh..so bila dah dewasa nie, dah matang nie, aku rasa aku bukanlah mcam aku time budak2 dulu yang nafsu takleh dikawal..time tu kalau boleh semua jenis makanan nak kena ada atas meja..skang nie semua dah boleh dikawal..lagi satu takut membazir bila beli @ masak terlebih..

Lagi satu, time posa nie aku mmg berkobar2 nak mengemas mcam2..kalau time tak posa tuh, buat gak kerja tapi taklah semangat mcam time posa nie..yelah, aku mmg tak suka kalau time posa nie nak dok melepek ngan lepak jer..bukan takleh rehat tapi agak2lah..kalau dari pagi sampai ke petang asik tdo jer..melampau la kan..at least buatlah kerja berpada2..dan time posa nie jugaklah aku akan rajin memasak..hehehe..walaupun aku balik kerja, aku tetap memasak walaupun simple saja masakan tuh..

Oklah, hari nie berlaku 2 peristiwa di rumah pt raja..mungkin menggembirakan diri aku sendiri..pertamanya, aku dah tukar mesin basuh baru..hihihihi..abang yang belikan..oklah..aku suka..so petang tadi, sementara abang menunggu orang kedai dtg, datang sorang budak remaja kot ngan sorang lagi budak kecik..diaorang tanya abang nak mesin rumput tak? kebetulan rumput kat umah mmg panjang sikit..so diaorang kata kalau mesin rumput upahnya 5rm, kalau siap bersihkan 10rm..aku terkedu..sikit n murahnya..dahlah panas ptg tadi..so aku dah niat nak bagi lebih..pasalnya aku nengok keadaan diaorang pun mcam orang susah..apa salahnya kan orang berbudi, kita berbahasa...aku nie mmg cepat cair hati bila melibatkan orang2 susah..apapun aku kagum bila nengok diaorang wat kerja..yelah mungkin nak cari pendapatan lebih..boleh beli makanan time berbuka kan...huhuuhu..so bila aku dapat tolong orang aku rasa happy..aku happy kalau dapat gembirakan orang..sekalipun kalau orang yang datang tu orang senang, aku ttp akan happy bila dapat tolong..betul kata orang, bila kita dapat tolong atau gembirakan orang, kita akan rasa bahagia...itu yang aku rasa sekarang..:)

Aku harap TUHAN akan sentiasa murahkan rezeki pasal aku nak bahagiakan orang2 tersayang di keliling aku..AMIN..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...