Monday, July 20, 2009

Air berubat

Pagi nie aku naik kerja setelah bercuti selama 6 hari. Semangat berkobar2 tu nak kerja..zara pun alhamdulillah sihat hendaknya..sesampai di ofis dan baru mengemas2 meja sambil menyelak2 segala dokumen..belum sempat pun nak bergosip ngan opismate, aku dapat phone call dari taska..alamak..dah rasa tak best dah..ngapelah pulak nie..janganlah zara wat hal lak..tadi pagi ok jer masa nak g taska..seperti diduga, pengasuh dia call beritau zara nangis2..taknak diletak..alamak..mcamana lak nie.takkan aku nak cuti lagi kot? dah cuti lama dah..so, aku bergegas g taska amik zara ngan pengasuh dia g carik umah orang yang pandai mengubat..tapinya orang tu takder g kl lah pulak..jadiknya aku ngan redha dan tawakal terpaksa lah letak zara kat taska jer..dia pun bukanlah nangis sepanjang masa cumanya takmau diletak jer..kalau boleh nak pegang je sepanjang masa..susah la kan..Aku janji petang akan bawak zara g umah ustaz lain plak nak g berubat..Aku bersyukur gak lah keja kat kawasan kampung mcam nie..pasal ada banyak alternatif dan orang2 yang bijak pandai dalam hal2 perubatan tradisional nie..
After balik kerja tadi, aku ngan hubby n bebudak pun g lah Kg Pasir Panjang, dekat2 sini gak jumpa ngan person yang terer bab2 mengubat nie..kitaorang bawaklah air mineral (telah dipesan oleh pengasuh anak2ku), nasib orang tak ramai...orang tu cuma tanya nama zara, nama aku ngan nama pengasuhnyer..pastu dia pun bawaklah air mineral tu g kat bilik lain dan buat per aku tak tau..tak lama pastu dia jumpa kitaorang bawak air yang dah dibaca2 kot ngan terang2kan apa yang patut dibuat..sangat simple dan senang..masa tu orang2 lain dah start datang..lepas settle semua kitaorang pun nak balik dah...tetiba kan si zarif nie bersuara;
Zarif: ibu, dah sudah ke ibu?
Aku: dah lah..kenapa?
Zarif: takkanlah mcam tu jer?
Aku: macam tu apa?
Zarif: yelah..takkan dia bagi air aje, kata ubatkan zara..
Aku: abis tu nak buat mcamana?
Zarif: kata ubatkan, baca lah doa kat zara ker..
Aku: takper..air tu dah berubat dah...
Sebagai ibu aku cuma berusaha jer mana yang mampu, yang lain2 semuanya dengan izin Tuhan jua..moga2 zara akan sihat sejahtera..Amin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...