Wednesday, March 17, 2010

Buang je kalau tak perlu


Keratan paper nie aku ambik dari suratkhabar new sunday times baru baru nie..tu pun aku selak2 je ternampak topik nie..uhhh..sangat menarik..bukan aku suka rubbish tau..tapi tajuk tu yang menarik pasal ada kaitan..

Tak taulah korang ada kaitan tak ngan permasalahan nie..masalah kumpul n simpan barang2 lama..mak selalu cakap kat aku 'serasa2 ada barang-barang yag tak guna dalam setahun, buang je lah, jangan simpan..buat sampah jer..'
Aku mmg setuju..aku mmg pakar buang barang..mmg suka buang barang..hubby pun kata gak 'awak nie bab2 buang barang mmg terer kan..' tak kisahlah bang, apa gelaran awak nak bagi..aku mmg tak suka sepah dan aku tak suka banyak barang..


Tapi kalau orang yang suka simpan barang2 kecik ke barang apa, aku tak kisah, janji rajin nak mengelap nak bersihkan..nie kalau dah tak rajin, tak nak mengelap lagi..pastukan biarkan berhabuk je..larat ker..


Nie kisah benar lah - umah mak mentua aku mmg banyak barang..yelah orang lama..orang lama mestilah banyak simpan barang kan..senang kata mata aku nie dah tak larat nak mengadap dah..sakit dah mata..tapi aku kena kuatkan hati n semangat gak..takkan nak suh mak mentua aku kemas lak kan..so hari tu aku yang agak2 laser dan memberanikan diri terus tanya mak mentua aku- 'mak, nie nurul nak kemas nie..nurul buang yer mana barang2 yang tak pakai eh..' (senang kata sejak kawin hampir 7 tahun, nie lah pertama kali aku berani bersuara cam gitu ngan mak mentua aku).
Pastu mak aku leh bagi greenlight..hoye..hoye..:) yelah mak mentua pun dah tak larat, so dia kata 'buatlah nurul..mak tak kisahh pun..' 


Kalau korang nak tau, aku baru kemas 1 part dapur saja, sudah 6 beg plastik hitam extra large aku guna..melampau tak? tu baru 1 part yer..ada banyak part lagik tau..so aku cakap kat mak mentua aku, 'mak sabar ye..nurul kemas step by step..' mak mentua aku tak paksa pun..tak pernah arah aku kemas pun, cuma mata nie sakit, jadi aku buat semua tu ikhlas..


Kesimpulannya-kalau lah korang rasa barang2 yang korang simpan tu tak berguna dan tak boleh dipakai lagi, eloklah buang...jangan simpan perasaan sayang tu..konon ada sentimental value lah..kalau dapat bunga konvo dah 4 tahun lampau, takkan nak simpan gak..konon ada sentimental value..lainlah kalau korang nak frame..huhuhu..so tepuk dada tanya selera lah yer...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...