Friday, February 12, 2010

Kau jaga badan ker?....

Semalam alkisahnya aku adalah berchatting ngan one of my friend di fb..chit chat2..lama takjumpa kan..so dia pun cakap ~ 'kau jaga badan ker? aku nengok badan kau maintain jer...'

'Ha? jaga badan?' hmmmm...seriously aku tak jaga badan atau istilah lainnya diet eh..serious tau..plus aku rasa bukannya aku nie kurus sangat pun..mungkin baka dari mak kot..so tq to mummy..heheheh..aku makan apa saja..mmg lah betul sebelum kawin berat aku around 43-45 kg jer..pakai jeans pun saiz pinggang 24-25 tau..ohhh bangga ok..tapi tu time bila..tu zaman 10 tahun lalu...

bila dah kawin dan dah ber 'anak', totally berat akan naik yer..so aku mengalami pertambahan berat badan secara natural..:) cuma mungkin tak berapa perasan kot, bagi orang2 yang dah lama tak jumpa aku..masa mengandung anak pertama, dari berat asal aku 43kg aku cuma naik 9kg sahaja ke 52 kg..see, sikit kan...tak taulah apa yang aku makan..
mengandung ke 2 pun lebih kurang jer..dari 45kg, tambah 8 ke 9kg jer..so mmg tak banyak naik..nurse pun sampai marah..'kalau berat awak tak naik saya hantar awak ke klinik pakar..'

So, aku mmg takder lah pantang2 makan, CUMA....dari dulu lagi mak mmg cakap aku bukan banyak makan..jenis yang bukan pemakan..
kalau aku rasa taknak makan, aku mmg tak makan..kalau kat dalam iklan ada tunjuk iklan2 makanan ker, aku rasa aku cam biasa jer, beza lak ngan hubby n zarif yang berkali2 akan kata ~'issshh...sedapnya makanan tuuu..'hehehehe..

aku juga bukan peminat coklat or ice cream..bukan tak makan langsung tapi jarang2 sekali..ice cream mcd pun tak minat sangat..makan gak tapi kalau takder or tak makan pun takper..sampai dr pun ada cakap aku nie hilang nikmat dunia..oh yer ker? tak kisah lah kan...dan aku pulak ada masalah lain, bila aku makan terlebih sangat, totally perut aku akan rasa lain dan aku penah muntah2 bila aku terlebih makan..aku bukan jolok makan ke apa tau..tapi aku terbayangg jer dah boleh muntahh..

terpulang pada diri sendiri la kan..serious aku tak penah rasa diri nie kurus..sama jer..berat aku sekarang 48kg..aku rasa ada ramai orang lagi yang lebih kurus dari aku walaupun dah ber'anak'..lagipun zaman sekarang nie mcam2 produk ada untuk kuruskan badan kan..so dah senang lah..
zaman sekarang nie zaman penyakit..makan lebih pun kena penyakit, kurang makan pun dapat penyakit, tak makan lagilaa dapat sakit...

Aku pun bukan orang yang tepat untuk beri nasihat ttg hal ni, so tepuk dada tanya selera ok..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...