Sunday, February 14, 2010

Tarian Singa

Banyak lak entry aku buat time cuti nie..takperlah, dah takder kerja kan..update blog je lah...

So, misi utama hari ini adalah mau cari tarian singa..memandangkan kawasan umah mak nie, banyak umah orang cina, maka kitaorang pun pasang2 telinga gak lah, kot2 terdengar bunyi gendang ker kan..aku mmg suka nengok tarian singa nie, rasa cam bersemangat lak..hahaha..
Duduk2 dekat umah mentua tadi, terdengar bunyi gendang.."yeay..ada tarian singa lahh.." berlari aku nie ngan budak2 termasuk hubby sekali..:)
Tu namanya semangat 1 Malaysia kann..
Tak jauh dari umah mentua, dekat je, tapi pasal tak puas hati sanggup aku suruh hubby drive keta berenti depan umah orang cina tuh..kata parents mentua aku tuh umah tokei kedai emas..ohh..tak kisahlah..mmg pun org2 cina kaya je yang mampu kot nak upah tarian singa nie..

Suka zara ngan yip (walaupun yip takut sebenarnya, dalam keta dia berani lah..) tapi sayang tak dapat amik gambar, kamera bateri dah kong..hp tertinggal kat umah...tu pun banyak tul soalan dari yip;

"kenapa singa tu masuk umah?"
"dia nak amik angpau lagi satu eh kat umah?"
"mana angpau dia kat luar?"
"angpau dia yang dalam sampul tu ker?"
"dia tak sampai ke nak amik angpau kat luar tuh?"
"ibu, singa tu ada tanduk ehh?" (tak perasan lak aku)

ohhh..banyak sangat soalannya..tak larat nak jawab..actually aku pun tak berapa clear pasal tarian singa nie..tapi baru jap nie surf internet cari maklumat..
tadi masa kat umah cina tuh, aku nampak diaorang letak van unser ngan pintu van tu semua terbukak, and then singa tuh pun dok menari2 kat setiap pintu tu..nak masuk van dah tentu lah tak muat kann..pelik gak kenapa nak menari kat situ..hubby tanya tau tak kenapa? selamba je aku jawab.."nak halau hantu kott.."

Kira hampir tepat kot..hehehe..kalau tarian singa selatan nie biasanya dipersembahkan untuk membuang semangat jahat dan upacara meminta tuah..
(maklumat dari internet)..

Dan..yang pasti kostum singa selatan mmg mempunyai tandukk...(betul la apa yang yip nampak..mmg ada tanduk..)

 
picture from yahoo image



1 comment:

  1. A'aahlah.... Betul kat Yip !

    Singa dia ada tanduk ( selama ini tak berapa perasan ) kahkahkah...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...