Friday, February 26, 2010

Sementara diaorang masih ada...


 aku sangat2 sayang mak & abah aku..

Maaf, tak sempat nak update pasal ayah mentua masuk hosp..biasalah orang dah berumur..so jadual pun agak kelam kabut sikit, berulang alik dari pt raja balik ke bandar..kena ada pengorbanan walaupun agak memenatkan..

Demi mak bapak..yer..perlu ada pengorbanan..
Tak kisahlah, kalau tengah kerja ke, ada mesyuarat penting ke, ada apa2 saja ke, kalau melibatkan mak bapak, semua tu aku sanggup ketepikan..unless kalau dah tak boleh elak sangat la kann..ntah la ye, aku kalau citer pasal mak bapak nie..tetiba rasa terharuuu yang amat, pastu sangat sensitif dan boleh nangis jadiknya...tambah2 lagi bila mengingatkan pengorbanan yang diaorang buat untuk aku sejak kecik sampai lah besar nie..

Apalah salahnya kalau mak bapak sakit tu, balik n jenguk..lagiklah yang duduk jauh dan bukan selalu balik..nie ada jugak jenis yang balik sekejap, nengok mak bapak kat spital cam melawat kawan n then terus balik...lagik best ada gak jenis anak yang tinggal duit jer...alahaiii, siannya..sampai ati kann..aku tak sampai ati cam gitu...orang tua susah nak cakap..mungkin kat mulut diaorang kata takper..dalam hati siapa tahu kannn..

Aku kalau boleh tak nak cam gitu (harap2 lah..), kalau boleh taknak gak zarif n zara cam gitu..kalau leh nak jadik cam adik beradik bapak aku..walaupun atuk tu terkenal ngan perangai 'one kind' but adik beradik abah very kind hearted..ada sistem giliran balik kg n sangat mengambil berat pasal atuk..aku nak cam gitu gak..buatper kalau dah tua, aku dah takleh bangun, kencing berak pun atas katil je, tapi anak balik jenguk aku cam nak taknak,nak pegang aku pun cam geli2 je, pastu bg duit riban2 n then blah cam gitu je....huaaaaa..aku tak mau cam gituuuuu..
Aku nak diaorang amik berat pasal aku...

That's why lah, orang selalu kata - mak bapak leh jaga anak 10 orang tapi naper anak takleh jaga mak bapak...-pasal cam ginilah..anak2 dah duduk bandar besar pastu masing2 dah lupa asal usul..dah lupa kat mak bapak kat kg..Tapi aku tau tak semua cam gitu..ada gak yang mmg baik n still ingat mak bapak lagi...Alamak..aku cam teremosi lak..Yeaaaa!! aku mmg emosi..ada sebab kenapa cam gini..so aku nak adik2 aku sila amik berat gak yea...Selalu ingat mak abah walaupun dah keja di kota metropolitan..One day kita akan tua..

Semua orang leh cakap sayang kat mak bapak..tapi harap boleh buktikan dengan perbuatan bila berlaku sesuatu perkara contohnya mcm sakit lah kan..sapa nak jaga kat hospital ke...takkan lah bila melibatkan mak bapak dah nak berkira sapa nak jaga kann..janganlah bagi alasan nak kerja, bz ker...helooo..alasan lain takder ker..

Sementara diaorang ada nie, sila lah jaga dan amik berat..esok lusa diaorang dah tutup mata, masa tu meraunggg bagai nak giler pun tak guna..jaga mak bapak kan dapat pahala..
Kalau pahala tu boleh dijelmakan jadik cash ke, berlian or emas mesti berebut2 orang nak jaga mak bapak, tak yah suh or paksa2 agaknya kann..tapi pasal pahala nie tak nampak, jadik orang pun buat tak tau jer..

So..hargailah orang tua selagi hayat mereka masih ada...

p/s-agaknya iklan2 petronas pasal mak bapak nie tak cukup melembutkan @ menginsafkan hati sesetengah orang kannnn....

TAKDER KENA MENGENA NGAN SESAPA PUN..LAGIPUN PERINGATAN UNTUK DIRI SENDIRI JUGA UNTUK ADIK BERADIK.....






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...