Saturday, April 10, 2010

Bila bercakap depan orang..

Salam,

Semalam aku berbual with my hubby pasal sekolah dia jadi juara pertandingan ragbi..and then, hubby cakap dia kena karang ucapan sikit la pasal nak talk masa perhimpunan sekolah hari isnin depan..so aku pun tanya lah dia.."abang kena bagi ucapan kat depan semua orang eh?"
"Yelah..kenapa?"...
"Abang tak takut ker?"
"La..biasa jer.."


Kagum..kagum..yelah pasal dia cikgu kan..of course diaorang kena bercakap depan orang..kena mengajar depan budak2..so dalam perhimpunan pun kadang2 ada giliran bertugas kan..kena report kebersihan lah, report pasal sukan lah, dan mcam2 lagik..aku mmg kagum ngan orang yang leh bercakap depan orang ramai tanpa perasaan takut, malu or gugup...


ME? ermm..cam gini kot lagaknya...




Tapii...aku ingat time belajar kat u dulu..kitaorang ada subjek PUBLIC SPEAKING..aku ingat subjek tu aku amik time sem 3 and 3 jam kt..adoii..lemah tul rasanya..mmg subjek bercakap...dalam satu sem tu, kitaorang kena bercakap je gamaknya...cakap kat depan orang ramai..kalau boleh nak cabut lari je time subjek tu..nak drop pun cam tak boleh..pasal kalau drop sem ni, sem depan kena amik gak..nak tak nak..belajar jelah..


Bukanlah tak boleh cakap, tapi bila dah berlatih betul2, minda nie dah dilatih jangan malu, jangan takut or gugup..datang kelas mmg confident giler..semua ucapan apa benda yang nak cakap tu mmg elok dah dihafal..bila melangkah ke depan je, mengadap semua orang terussssss berubah..teks pun ntah ke mana..ntah apa2..tapi taklah teruk sangat..so n so je..at least aku dapat B..taklah teruk sangat kan..


Nak2 pulak aku nie pemalu depan laki..kalau boleh jadi mcam kura2 kan best..boleh nyorokkan kepala..haha..right now aku masih lagi cuba perbaiki diri..kata orang kalau nak bercakap depan orang, jangan tersipu2..kalau boleh kena ada eye contact..pandang mata orang tu betul2...so kenalah praktikkan..

anyway dari sekarang aku cuba jugak latih zarif n zara ke depan..maksudnya memberanikan diri untuk berhadapan dengan orang ramai..kalau nengok sikap diaorang, zarif exactly like me-kata orang introvert..but zara more extrovert..but never mind..slowly try to build their self-confident...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...