Wednesday, April 21, 2010

Seti@usaha Pejabat

di ofis lama

Salam,

Who are you? I'm an office secretary..atau melayunya setiausaha pejabat..keja kecik je..gaji pun seadanya..tapi alhamdulillah...
Sejarah asal, aku mmg TIDAK BERMINAT sama sekali dengan setiausaha..TAPI mcam orang kata DAH KETENTUAN..maka inilah hakikatnya.
Susah ke jadik setiausaha? susah tak susah n senang pun tak senang..kira kalau dulu nyer setiausaha mungkin kurang mencabar kot dengan zaman nie ATAUPUN mungkin gak mencabar dari zaman sekarang..tak kisahlah kan..naper aku cakap cam gitu? Pasal dulu kebanyakannya ada belajar trengkas(tulisan yang mcam cacing tuh..siapa yang ada trengkas kira power tau..), tapi sekarang nie dah takder ajar lagi dah..aku pun tak tau..aku cuma belajar shortnote jer..Pastu dulu mungkin belajar n bekerja guna typewriter kann, tapi sekarang guna PC..

Hakikatnya seiring ngan peredaran zaman, maka kami para setiausaha nie pun perlu gak lah berfikir dan bekerja mengikut keperluan semasa..takleh nak lembap2..kesimpulannya sejak 2005 aku start kerja sampai lah nie, aku dah kerja ngan 5 bos..dari yang amat cerewet sampai lah yang sangat fleksibel dan baik hati..so masing2 ada karenah tersendiri..and sebagai secretary gak aku rasa kita kena pandai baca body language bos..yelah kan, kalau dah dok mengadap bos seharian 8-5 dan 5 hari tiap minggu, mau tak paham2 perangai bos..

Macam bos no. 1 aku, awal 50-an, orang utara, mcam kasar tapi pemalu ngan pompuan,tegas, tak banyak cakap tapi kerja perfect, n sangat menyenangkan aku....(orang semua takut nak jumpa or cakap ngan dia, padahal dia sangat lah ok...lagi satu sangat ler pemurah..). Bos no.2 lak, orang utara gak, awal 40-an, aktif, cergas, banyak tanya, kalau boleh kerja nak cepatt jerr.., mmg baik, very soft spoken (jenis yang tak jerit2, kalau nak mintak something or nak cakap ngan aku, mesti cakap betul2 depan aku dengan sopan dan lembutnya..suara aku lagi kuat dari dia..mmg jenis menantu yang baik nie..), suka sms aku tanya mcam2 (pasal kerja je-takder pasal lain eh..), senang nak communicate, pemurah gak pasal selalu bg cenderamata or makanan untuk aku...hahaha..senang kata dua-dua bos ada kelebihan n kekurangan..kesimpulannya AKU SUKA DIAORANG JADIK BOS AKU..:)

So, amik minit mesyuarat, filing, buat claim bos, buat surat, fax surat, update appointment, booking hotel, book keta, book flight ticket, and etc adalah antara kerja yang perlu dibuat..itu adalah basic jer..so aku nyer scope kerja taklah tertakluk tu jer...banyak lagi..malas nak tulis jer..senang kata diri sendiri kena sentiasa perbaiki diri dan bertanggungjawab dengan tugas diberi, barulah kerja diberkati dan murah rezeki........:)

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...