Thursday, June 24, 2010

Aku setuju..

Salam,

Aku cam tertarik nak komen sikit pasal peperiksaan UPSR & PMR nak dimansuhkan..
Setiap orang ada pendapat tersendiri, ada yang setuju n ada yang tak setuju..
For me, aku setuju lah kalau dimansuhkan..
Pasal aku rasa kaedah pembelajaran sekarang more pada exam semata..Yang bagus adalah A saja..yang lain2 dah tak bagus dah..pastu lak budak-budak sekarang bukannya belajar betul pun, paham pun lum tentu, diaorang lebih pada hafal semata..kira belajar tak meresap dalam jiwa lah..

Lagi2 budak-budak sekolah rendah, sian aku nengok baru darjah 3 mak bapak dah sibuk hantar g tuisyen sana sini, tu belum campur sekolah agama, time ngaji lagi, belum sukan or aktiviti kokorikulum la, belum buat kerja sekolah lagi..isssshhhh..sian..mcam prof kat tpt aku cakap suppose budak2 sekolah rendah, umur dia tak matang lagi, mesti need cukup rest tapi dah dipaksa ke tuisyen sana sini..tuisyen luar lain, tuisyen sekolah lain..
Kadang2 terpikir budak2 jadik mangsa keadaan pasal kalau dapat result bagus-sekolah dapatlah sekolah cemerlang,cikgu cemerlang, guru besar or pengetua cemerlang pastu diaorang dapat imbuhannn..

So, rasionalnya mmg patut lah peperiksaan tu dimansuhkan bagi kurang apa yang patut mcam yuran periksa ke, yuran tuisyen ke.. budak-budak ngan cikgu pun taklah stress sangat..pasal kan, bila diaorang dah dipaksa belajar sungguh demi mak bapak, demi cikgu, demi sekolah, demi apa2 lagi lah fikiran pun dah jadik serabut..sampai satu tahap or peringkat umur cam dah bosan nak belajar lagik..tu pasal lah banyak yang ponteng la, cuba buat benda2 yang merapik cam amik ganja la,isap dadahlah, pastu dah tiba tahap miang n gatal2, nak ada pakwe or makwe lah..belajar ntah ke mana2..sian kat cikgu2 yang bertungkus lumus kat sekolah tu..

Memanglah kalau memula nak buat perubahan mmg banyak bantahan or banyak mulut2 yang dok mengata..tapi lelama kira oklah..aku dulu pun penah rasa-bila amik PMR, dahlah 8 subjek-kira nak banyak A kan, last2 aku cuma dapat 2A je,5B n 1C..kira memang tak pandai kannn..pastu abah marahlah aku pasal tak dapat banyak A..sian kat diri sendiri..siang dapat result, malam tu aku nak nengok konsert KRU kat BP, lagilah abah tak bagi..TAPI aku degil..aku pegi jugak..huhuhu..so kesimpulannya bila anak kita tak bawak balik A banyak, kita dah sedih2 konon2 anak kita lah tak pandai, padahal A tu takder apa pun..

So, kita tunggu jelah apa kerajaan nak buat berkenaan hal ni..tunggu apa keputusannya..mesti ada PRO n KONTRA..cuma pada aku kurangkanlah exam..kalau boleh kita cariklah apa kelebihan or kemahiran yang ada pada anak2 kita sekarang supaya diaorang bleh praktikkan pada masa akan datang...

Ni pendapat aku ye..so janganlah ada yang terasa hati lak..pasal mrhubby cikgu, dia pun setuju jugak dimansuhkan..pada dia lama dah patut dimansuhkan je exam2 tuh..

SEKIAN...:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...