Friday, March 04, 2011

Kisah Hikmah

Salam,

Ketika Rasulullah SAW sedang tawaf, Rasulullah SAW bertemu sorang anak muda yang bahunya bengkak-bengkak. Selepas selesai tawaf Rasulullah SAW bertanya kepada anak muda itu, "Kenapa bahumu itu?"

Jawab anak muda itu, "Ya Rasullullah, saya dari Yaman, saya mempunyai seorang ibu yang sudah uzur. Saya sangat mencintai dia dan saya tidak pernah meninggalkan dia. Saya meletak ibu saya hanya ketika saya buang hajat, ketika solat atau ketika istirehat. Selain itu, saya sentiasa mendukungnya."

Lalu anak muda itu bertanya, "Ya Rasulullah, apakah aku sudah termasuk ke dalam orang yang sudah berbakti kepada orang tua?"

Rasulullah SAW memeluk anak muda itu sambil mengatakan, "Sungguh Allah reda kepadamu. Kamu anak yang soleh, anak yang berbakti. Tetapi anakku, ketahuilah, cinta orang tuamu tidak akan terbalaskan olehmu."

Kesimpulannya kat sini, sebanyak mana pun jasa yang kita lakukan pada ibu kita takkan sama macamana seorang ibu mengasuh, mendidik dan melakukan apa sahaja untuk kita sejak kita lahir sehinggalah kita dewasa.....Sesungguhnya jasa seorang ibu itu tak ternilai dan tak terkira...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...