Thursday, March 17, 2011

5 tahun yang diuji

Salam,

Pernah tak dengar orang kata, 5 tahun pertama perkahwinan akan diuji? 5 tahun kedua akan diuji lagi? 5 tahun ketiga akan ada ujian lain? Pernah dengar tak?
Sebelum kawin, aku tak kisah sangat perkara-perkara ni..Ujian apanya la kan? Time tengah bercinta seronok gila..tak pikirkan sangat la semua ujian-ujian yang bakal datang ni..yang tau, dia lah kekasih hati kita.

Sekali...hamik ko...Dah kawin...best tak? Memang best..seronoklah kan bila dapat kawin dengan orang yang kita sayang.TAPIII..seronok dan best time happy je..Cuba time tak happy? Best tak? Ha.....baru tau kan, langit tu tinggi rendah.

Aku baru nak jejak 8 tahun..so aku adalah antara insan yang dipilih oleh Tuhan untuk diuji bila 5 tahun pertama perkahwinan..Rasa pedih tapi macamana nak mengatasinya? Hanya IMAN yang mampu membataskan segala-galanya. Alhamdulillah perhubungan kami masih teguh hingga hari ni. Jujurnya hasutan syaitan itu ada di mana-mana. Tinggal kita kena lawan semua tu..

Sekarang aku dalam fasa 5 tahun kedua..hmm, masih lagi diuji tapi dengan cerita yang berbeza pulak..Tapi masih lagi bertahan..Percayalah, kalau kita sayang dengan pasangan kita, tak kira lah di waktu susah dan senang, kita tetap akan bersama, kan? Dan kemanisan itu akan lebih dirasai bila kita dapat mengharungi rasa susah bersama-sama. Ingat, bukan time senang je nak sama-sama..

Aku terima segala ujian dari Tuhan walaupun ceritanya berbeza. Sebagai hambaNya aku redha dan pasrah. Dan aku percaya setiap ujian yang diberikan adalah mengikut kemampuan hamba itu sendiri untuk menerimanya.

So, nasihat pada adik-adik yang tengah syiok bercintan cintun tu - agak-agaklah ye bercinta ni..tak salahpun..memang semuanya indah, hidup bagaikan di awang-awangan..(aku pun penah rasa cam gini..) Time bercinta semua indah belaka..Kalau boleh nak letak la gambar bf kita kat dalam purse, jadik wallpaper pc, jadi skrin hp..kalau boleh kat celah buku pun nak letak gambar bf kita..kan? 

TAPI biarlah rasa cinta itu kekal bila kamu sanggup hadapi susah dan senang bersama..Selagi belum bernikah, lunaskan tanggungjawab pada pelajaran, dapatkan pekerjaan dan lunaskan tanggungjawab pada ibu bapa sebaiknya..

Kalau rasa semua dah lengkap, dan bersedia untuk bernikah, teruskan je niat yang baik dan binalah rasa tanggungjawab pada komitmen yang baru. Ok?

Maaflah pagi-pagi dah menceceh ni..

4 comments:

  1. entry yg sgt2 berguna..thanx kasi info ttg nie...n.n

    ReplyDelete
  2. akak thx dah komen entry.

    alamak takot nak kawen.

    masa bercinta sangup susah seng bersama. tp dah kawin ti???? ohohohoo takot maks!!!!

    ReplyDelete
  3. erin, sesama..kawin boleh, tapi biarlah setia dan sanggup harungi susah senang sama2 kan, jangan susah sikit, asik nak cerai berai je..peringatan utk semua orang..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...