Sunday, March 06, 2011

Bila ada yang pelat

Salam,

Antara dua anak aku ni, zara adalah budak paling pelat. Umurnya dah nak masuk 3 tahun tapi masih pelat. Boleh bercakap la tapi kena dengar betul-betul dan kalau tak paham jugak, kena mintak dia tunjuk apa yang dia nak sebenarnya.

Susah ke bila ada anak yang pelat ni? Susah bila bab tak paham je, dan bila dia bersungguh-sungguh bercakap dan bagitau apa yang dia nak, tapi kita ni cuba nak memahami apa yang dia cakap..Tapi aku suka zara pelat, pasal nampak comel je. Cuma haraplah keadaan ni tak lama kan..Problem pulak bila dah sekolah tapi pelat..

Aku ajar jugak dia pronounce setiap perkataan tu betul-betul setiap hari. Insyaallah lama-lama nanti ok la..

Ni aku listkan antara perkataan yang dia selalu sebut..ni antara je tau..penat pulak kalau  nak listkan banyak-banyak..hehe.

ONE = none
MONKEY = muti
SUSU = sushu / tush
KUMBANG = ubang
KATAK = atak
ROTI = uti
MANDI = ani
GOSOK GIGI = usuk jiji
TOWEL = owen
COKLAT = utet

2 comments:

  1. missbby--
    bagi ayukan...penyebab zana boleh pelat sbb dia ada abang/adik beradik yang agak sebaya usia (jarak usia tak lebih 5 tahun)

    sbb umai mmg dah 3 tahun lebih..oleh kerana dia dijaga oleh ayu dan MIL...langsung tak pernah ada pelat dari bibirnya...

    now., pendapat ayu..kenalah sering guna ayat yang normal padanya..jgn ejek/ikut pelat zana semasa sklrg berbual dgn zana

    semoga berjaya

    ReplyDelete
  2. Mungkin juga kan, tapi abang dia tak pelat langsung..dia je yang pelat, tapi betul pendapat ayu tu, sekarang hari-hari kita latih zara sebut perkataan betul-betul..tq for the advice ya..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...