Friday, August 06, 2010

Perkara yang tak suka dan terpaksa buat

Salam,

Jawapannya : LIPAT KAIN BAJU

Serius eh..aku memang tak suka...kalau lah ada mesin melipat kain baju nie, kan best..
Aku memang tak suka nak lipat kain baju TAPI aku terpaksa jugak buat pasal takder orang dalam umah yang aku boleh harapkan nak lipat baju selain aku..
Aku pun tak suka gosok baju, tapi ada orang kat umah ni yang kata gosok baju tu satu seni jadik aku serahkanlah pada dia untuk men'seni'kan segala kedutan2 di baju2 kami semua..hehe..

Ok..camana nak bagi suka nak lipat baju walaupun hakikatnya kita tak suka..ok aku ajar ek..ni cara aku tau..korang boleh ikut kalau nak pasal bila aku buat cam gini dia menambahkan semangat untuk melipat baju walaupun kita buat sikit2..hehe..

Cara cam aku eh..dalam rumah ada 4 orang, 2 dewasa, 2 budak kecik..baju memang giler banyak..lagi2 budak kecik..
So bila dah angkat baju, memang bertimbun la banyaknyaa..sakit mata nengok baju banyak2 tau..belum lagi mrhubby yang akan membongkar kain baju semata2 nak carik baju panas dia..so caranya;

Aku akan asingkan baju2 semua mengikut pulau masing2..
Ada pulau zara, pulau zarif, pulau abang, pulau huda (aku la tu)..ada gak pulau kain buruk, pulau yang 'dalam2 dan sulit'..dan jugak pulau lain2 (tuala mandi, cadar,sarung bantal dll..)

So kan, bila korang dah asingkan ikut pulau2 cam ni kan, korang akan rasa cam cantik je kain2 tu semua walaupun banyak atas katil dan telah di'pulaukan'..so time nak lipat korang pilihlah pulau mana yang korang nak lipat dulu..aku dah praktikkan cara cam ni, and aku rasa oklah..takderlah semua pun bertimbun dan berkumpul sekaligus..bila dibuat pulau2 tu cam organize sikitlah kan..Terus terang aku memang tak lipat kain hari2, tak sempat la..penat..TAPI by weekend confirm licin semua kain..Cubalah bagi sesapa yang malas nak lipat kain tu kan..serius korang akan rasa lebih seronok..hihi..

*Bagi yang rajin n hari2 lipat kain baju tak payahlah amalkan cara aku ni pasal korang dah memang rajin kann..ini hanya untuk orang macam aku saja..*

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...