Saturday, July 10, 2010

Etika makan di luar sekiranya ada budak kecik

Salam,

Just nak share je..pagi nie aku bfast kat one of my parent's in law punye favourite kedai makan..so nak kata restoran pun bukan, dia memang cam gerai-gerai makan kat tepi jalan..aku follow sajalah..yelah sama ada sesuai atau tidak dengan keadaan membawa budak kecik aku ikut pasal tak mau kecikkan hati orang tua, ditambah lagi mmg makanannya sedap..:)

Cuma, bila ada budak2 kecik cam usia zara yang setahun lebih or bawah 5 tahun or baby ke, rasanya kalau nak jugak makan di luar kena nengok kawasan persekitaran..tak kisahlah makanannya sedap or tidak..pasal cam tadi keluar makan, zara sekejap jelah duduk after that dah nak bergerak2 pasal dia dah nampak kucing..zara lak jenis budak yang mmg tak boleh duduk diam..lagi pulak gerai makan tu takder baby chair..my mom in law tanya ada baby chair tak, but nengok gerai makan tu of course i know takder kan..
That's why, aku prefer makan di rumah rather than outside, unless mau jugak makan di luar kenalah cari restoran2 yang praktikal sikit cam kat fastfood ke, or kat restoran2 yang cam cantik sikit dan ada disediakan baby chair or at least kawasannya luas, memudahkan pergerakan kalau budak2 tu nak berjalan ke berlari ke..dan memadailah kalau tpt makan tu ada bilik air (kalau dapat yang bersih lagi bagus), or playground cam kat kfc or mcd..itu kalau boleh kan..

One more thing, sebagai mak bapak pun perlu lah saling hormat menghormati and ada tolak ansur..like tadi, bila aku dah nengok zara dah bergerak, aku let mrhubby makan dulu n me mengekor je si zara..bila mrhubby dah abis makan, dia jaga zara n me pulak makan..unless ada baby chair, bolehlah dua2 orang makan..so kalau agak2 myusahkan, makan je kat umah abis citer..

Dan lagi satu, stroller jugak agak perlu dibawa ke sana ke mari..aku bawak jugak, dan sentiasa simpan dalam keta..manalah tau dah sampai kat kedai makan tiba2 budak dah tdo kan, so bolehlah letak dalam stroller tu..nie citer ikut pengalaman aku la..

So, banyak lah lagi, kdg2 pergi mcm2 aku bawak, botol air masak la, tuala lah, wet tissue (sangat penting..), backup baju lah..semua nie penting..tapi kalau rasa malas nak bawak semua tu, cam aku cakap makan kat umah jelah..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...