Tuesday, February 08, 2011

Kenapa aku suka membaca?


Salam,

Yup..memang aku suka membaca..tak kisahlah korang longgokkan aku buku jenis apa pun, semua aku baca, baik suratkhabar, buku agama, buku motivasi, novel cinta ke, majalah memasak mahupun majalah hiburan..semua pun aku baca..takder hal punya..
Kenapa eh aku suka membaca? Kenapa? Macamana nak terapkan sifat suka membaca tu?

Paling utama adalah sifat dari ibu bapa sendiri..Terus terang aku nak ucapkan terima kasih pada abah sebab dah menerapkan sifat membaca pada aku dan jugak adik-adik..Memang semua suka membaca..Tak kisahlah apa jenis bahan bacaan pun..

gambar ihsan google image

Sedari kecil, abah dah terapkan sifat membaca pada aku dan jugak mai..ingat lagi masa tu duduk kat johor bahru..Abah ngan mak kerja hospital sultanah aminah..pasal takder orang nak jaga kami dua beradik, abah dengan mak akan hantar aku dan mai kat library (masa tu library johor depan pantai lido). Abah akan mintak tolong petugas kat library tu tengokkan kitaorang sampailah dia balik dari kerja..Kira abah akan hantar kitaorang pukul 2 dan amik balik pukul 4.30 la..Time tu mana ada kes culik-culik budak ni kan..kira selamat la main tinggal-tinggalkan ni..

Kira aku kecik lagi la dalam 5, 6 tahun kot..mai bawah aku setahun la..Tapi sebab abah latih kitaorang dari kecil macam tu lah, kitaorang memang kaki buku dan suka membaca..
Tiap minggu jugak, abah akan bawak aku dan mai, pergi bandar jb dan masuk satu kedai buku untuk pilih buku yang kitaorang nak..Kalau sorang dapat buku cerita English, sorang lagi akan dapat buku cerita Melayu..lepas tu tukar2 baca..Aku suka cara abah tu..

Dan sampai sekarang aku memang addict nampak kedai buku..Kalau banyak duit, satu kedai buku aku nak beli..hehehe..Baca buku boleh release stress ok..

So aku cuba terapkan sebaik mungkin hasil didikan abah tu pada anak-anak..Habis duit beli buku takper..:)

Aku cukup takut kalau anak-anak zaman sekarang lupa dan tak suka pada bahan bacaan..Menghabiskan masa di depan tv tengok kartun non stop dan main game antara kegemaran anak-anak zaman sekarang termasuklah zarif..

So, aku cuba untuk didik anak-anak untuk menyukai buku..Jadik nak bagi anak suka buku, maka ibu bapa termasuklah aku ni kenalah rajinkan diri meluangkan masa duduk dengan anak-anak bacakan buku cerita ke, ajar mereka membaca dan mengeja, barulah rasa seronok nak membaca dan mencintai buku tu ada, ye tak?

So, mari kita ramai-ramai terapkan rasa cinta dan suka membaca pada anak-anak tersayang..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...