Monday, February 21, 2011

Penah makan? Cucur jawa @ Cucur Topi?

Salam,

Pagi ni kawan aku tanya, "penah makan cucur jawa tak?"

"Ha? cucur jawa? apa tuh? tak penah dengar pun..."

"Cuba kau google, cari cucur jawa.."

Dan hasilnya..

gambar hasil google

Memula nengok gambar ni, ingatkan karipap bulat yang tak jadik, tu pasal dia leper je kan..rupanya tidak la..memang cucur jawa.

Kata kawan aku, cucur jawa ni senang didapati kat Melaka dan Negeri Sembilan (kalau salah tolong betulkan..). Ok, aku belum penah buat lagi, maklumlah baru first time dengar kan..so aku nak share resipi dari kawan aku..Tapi kalau korang google resipi ni, confirm banyak je yang keluar.

CUCUR JAWA

2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 cawan air panas
1 cawan air sejuk
garam secukup rasa

Blend semua bahan-bahan kat atas ni sampai licin dan berbuih. Lepas tu perap 8 jam. Pastikan minyak dalam kuali panas, dan dah boleh untuk digoreng. 

*Kata member aku, nak goreng adunan yang dah blend tu kena letak dalam senduk (dalam minyak yang panas) lepas tu goyang-goyangkan sampai adunan tu terkeluar dari senduk tu..Lepas tu bila dah bertukar kaler kecoklatan dah boleh la angkat*

Ok..paham tak? harap paham la kan..macam senang je buat nya ni, lepas ni boleh la cuba...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...