Saturday, December 18, 2010

Nak bagi suka makan sayur


Salam,

Tiba-tiba nak ada gambar makanan pulak..aku post gambar ni kat fb pagi tadi..member aku tanya apa ni? aku jawab - salad campur2..

Actually aku buat ni semalam..ok, apakah motifnya?
Motifnya nak melatih anak makan sayur..huhu..
Walaupun zarif dah pun 5 tahun, badan gedebob cam gitu, tak makan sayur ke? bukan tak makan, tak gemar sangat la..sebenarnya ibunya ni pun sama je..

Aku memang tak suka yang kaler2 hijau ni walaupun sebenarnya yang kaler hijau ni la penyumbang segala vitamin2..so motif aku buat salad ni nak membiasakan anak2 dengan kaler hijau..jadik taknaklah terlalu ketara jadik aku mix and match la..

So, salad ni aku racik halus2 ye..after that, campurkan la dengan fishcake (telah digoreng dulu) dan dihiris halus2, campur lagi ngan nugget yang telah didadu (tak banyak la), tomato jugak yang telah didadu2, telur hancur, kemudian bagi cantik dengan siraman sos dan mayonis...dah siap..
Ada lagi, aku campur dengan kacang tanah yang telah dikisar (dah ada jual siap2)
Senang kan..hehehe..

Confirm tak sakit perut..budak pun suka, ibu ngan ayah budak pun sama..lepas ni boleh la buat macam2 lagi..nak ajar anak makan sayur memang tak mudah, tapi tak boleh la terus2 bagi keluar sawi hijau or kangkung bagai terus2 nak suh dia makan..aku punye konsep slow n steady, ada psikologi sikit..lain anak lain caranya...

Oklah tu jer...kalau nak cuba, boleh lah ikut cara aku ni, kalau taknak takper...but make sure salad tu dibasuh selai-selai...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...