Thursday, September 23, 2010

Nak masak apa?

Salam,

Kalau dah nama musim raya, sibuk la kan orang nak bertandang rumah nak ziarah menziarah..aku pun samalah..tak terkecuali..
Family mentua dan ipar duai aku yang kat bp ni belum datang umah kat pt raja lagi, so aku yang baik hati ni  nak buat sikit majlis makan2 kat umah, mungkin ari sabtu ni kot...

Lepas tu soalan yang biasa tanya kat pasangan bila orang nak datang, "nak masak apa?"
Seminggu sebelum datang dah fikir dah nak masak apa ni..semalam jenuh dah print resipi dari blog masak2...macam2 aku print, jap nak masak mihun goreng je, jap lagi nak buat mi sanggul lak, pastu nak buat roti jala (sumpah tak penah buat..)
Jap lagi tekak tetiba nak buat pengat pisang lak..(berangan giler, mrhubby suruh testing dulu, dahlah tak penah buat, tiba2 ada hati nak buat untuk orang ramai lak, kang kalau tak jadi kan parah..)..

Sebenarnya kan memang ada tragedi tau time raya ni..citer 4 tahun lepas kot, aku buatlah ala2 open house khas untuk family mentua aku nie dengan ipar2 duai aku, bukan sikit..ramai la..lebih kurang 30 lebih kot..dahla aku suruh datang malam, dengan penuh confident lagi aku cakap aku buat nasi ayam..datanglah makan malam..kerek kannn..sekali Tuhan balas ke'kerekan' aku tuh..
Korang bayangkan aku masak nasi tu jelantah..nak masak nasi banyak dalam periuk nasi kecik..amik kau..gigil dah aku time tuh tau..dahlah raya ketiga ke keempat kot..time tu dah kul 7 malam..serius gigil..ayam tak sempat nak goreng, sup je dah siap..aku takleh lupa la time tu cuaca lak hujan..bila keadaan aku dah serabai mulalah gelabah..mrhubby asik tanya 'ni jadik ke tak? diaorang dah nak datang dah..' giler betul aku time tuh..pastu bila dah gelabah, dapur gas lak buat hal-api tak leh nyala la, ntah apa2..

Last2.....pasal taknak menghampakan semua orang yang dah nak sampai, kitaorang beli mee goreng mamak je...hahahah..nasib ada kedai makan yang bukak..Aku ingat lagi, ada sorang abang ipar aku kata "mee goreng..?" ala2 cam nak perli kot..tapi aku peduli apa, janji ada makanan and korang boleh makan.

Itu pengalaman ngeri dan sadis aku di hari raya..kalau boleh takmau jadik cam tu lagi..pasal tu lah aku nak kena tingkatkan skill masakan aku...i'allah sekarang better la..:)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...