Wednesday, September 22, 2010

Sabar tahap maksimum

Salam,

Pagi ni zarif buat pasal lagi...

Petang semalam balik kerja, si zarif boleh cakap 'ibu, kita mintak maaf ye, esok kita g sekolah, kita dah ok..' huhhh..memang manis cakapnya..baik sangat..si ibu hampir tewas ngan kata2nya..haha..(tapi dalam hati masih suspicious lagi..betul ke nie? cam tak caya je..takper...)

Mrhubby kata kita kena layan dia baik2, nak tegur anak zaman sekarang mesti ada cara..ok2...fine..aku terima semuanya..ye, aku seorang ibu jugak seorang perempuan..dulu aku memang penyabar tapi lately ni entah kenapa senang sangat nak naik angin..nasib punye pasangan yang sangat penyabar orangnya..

Pagi nie....dia buat perangai lagiiiii...TAPI...aku cool ok..cool..itupun setelah mrhubby psiko2 aku ngan slow talk kat aku malam tadi cara melayan anak..bla..bla...sok..sek..sok..sek..kena sabar..bla..bla..tak boleh kasar..bla..bla...lagi2 anak laki....la..la..la...ok..aku terima semuanya dengan hati terbuka..

Maka pagi ni berlapang dada lah aku mengejutkan si budak bertuah ni..dia dengan sengaja melembikkan badan dia dan mata tertutup (padahal aku tau dia dah bangun tapi sengaja dia buat camtu, taktik tak mau g sekolah....ibu taulahh..)

Sabar beb..aku sabar lagi..berkali2 mengejutkan dengan suara yang perlahan, tahap gaban baik giler.. senyum sambil ketap gigi aku kejut dia tau tak.....grrr...sikit pun tak kuar suara yang tinggi lagi kasar..semua keranamu zarif..haha..
Mrhubby boleh tahan sabar ek, berkali2 mengejutkan zarif ..dengan suara yang baik, penuh kebapaan,..by that time aku ni cam dah nak hilang sabar, tapi nengok kesabaran mrhubby, aku tahankan je tangan ni dari capai rotan..hehehehe..15 minit tu semata2 nak kejut zarif, belum lagi nak kena bukak baju dia, nak kena mandikan lagi..(bukan aku buat semua tu, mrhubby yang buat ok..)

Tapi aku memang tabik hormat pada mrhubby yang memang punya tahap kesabaran paling maksimum..pasal tu la, mrhubby seorang cikgu, dan kerana itu jugalah aku tidak layak bergelar seorang guru...huhu...

"sabar b...nak didik anak zaman sekarang bukan mudah..lagi2 anak lelaki..kena banyak sabar..kita kena ada cara, cakap kena lembut, kena layan dan ikut cara dia..kita psiko dia cara baik..buat step by step.."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...