Friday, September 24, 2010

Salah sikit pun boleh jadi sebab

Salam,

Apa tu? salah sikit pun boleh jadi sebab? 
N.A.M.A.

Yea..sebab nama..nama sangat penting..since aku kerja di fakulti, aku sangat alert dan diajar untuk berhati2 bila menaip surat, membalas surat, menaip emel or anything yang berkaitan dengan NAMA..ada orang yang tak kisah, TAPI ada orang yang memang ambik kisah...
Contoh la kan,

nama aku , dalam kad pengenalan; NURULHUDA BINTI ABDUL LATIP

TAPI dah banyak kali orang silap, ada yang tulis NURUL HUDA, ada gak tulis NURHUDA, lagi ada jugak tulis NORHUDA, tu baru nama aku...belum lagi nama ayah aku yang kadang-kadang ABDUL LATIF,atau ABD LATIFF...tapi untungnya kann, aku ni tak kisah..kadang2 aku tegur cara selamba je, "salah tu lah, bukan cam tu nama kita.." pastu gelak2...kadang2 aku biarkan jer..takder hal la..

TAPI kannn, ada gak orang yang memang sangattt kisah...kadang nama takder haji pun jadik hal..susah kan..
Belum lagi nama yang tersalah eja, terjarak nama, tersalah eja nama ayah, memang jadik masalah..


Kenapa jadik hal or masalah? Pasal kadang2 bagi surat arahan ke atau bagi emel ke, nanti diaorang akan kata, "ni untuk saya ke? tapi namanya salah ni,kalau ikutkan bukan saya ni.." pulak dahh...
So, aku memang kena buat ngan berhati2 la..nak buat surat pun, aku refer kat senarai nama staf yang ada pasal nak make sure tak tersilap, lepas tu check lagi nama kat direktori staf kat web, betul2 nak pastikan tak tersalah..


Buat surat cam senang, tapi remeh giler bila kena check nama2 orang berkali2...

Hakikatnya, nama memang tak boleh buat main2...dah nama kan...tapi pada aku kalau setakat error sikit je, takkan jadi masalah, contoh cam KAMARUDIN dengan KAMARUDDIN...ada beza, tapi bunyi sama kannn.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...