Tuesday, December 14, 2010

Kicap Cap Kipas Udang tiruan?

Salam,

Banyak-banyak berita aku tertarik nak letak ni kat blog aku..kenapa? pasal kicap adalah sebahagian daripada bahan asas masakan...lagi-lagi kicap cap kipas udang, pun ada jugak yang nak buat tiruan? kenapalah manusia ni..

SEREMBAN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri Sembilan mengesan kicap tiruan jenama Cap Kipas Udang yang dijual secara berleluasa di pasaran, terutama di kedai runcit di negeri ini.

Difahamkan, kicap tiruan itu yang kelihatan hampir sama dengan produk asli turut dikesan dijual di kedai runcit di Kuala Lumpur, Johor, Perak dan Pahang sejak tiga bulan lalu. 

Timbalan Pengarah PPDNKK negeri, Mohd Nor Musa, berkata pihaknya menerima laporan pengeluar sebenar kicap berkenaan, Zara Foodstuff Industries Sdn Bhd (ZFISB) yang berpangkalan di Johor Bahru dan membuat serbuan di sebuah kedai borong di Jalan Tuanku Antah di sini, jam 1 petang semalam. 

Mohd Nor berkata, pihaknya juga akan menjalankan ujian kimia bagi mengetahui kandungan kicap tiruan itu termasuk sama ada ia berbahaya untuk kesihatan.
Sementara itu, Pengurus Kanan Jualan dan Pemasaran ZFISB, Hasnah Abdul Rahman, berkata pihaknya tidak menjamin keselamatan orang ramai yang menggunakan kicap tiruan. 

Katanya, cara mudah untuk mengenal pasti kicap tiruan adalah penutup lubang bagi penutup plastiknya berlubang, manakala penutup bagi kicap asli itu sebaliknya. 

Tu pasal aku takut sekarang ni, apa saja yang ada keliling kita tak tentu selamat especially yang melibatkan bab2 makanan ni..pasal kita makan masuk dalam perut dan boleh menjejaskan kesihatan..so berhati2 la...

Aku memang antara pembeli kicap cap kipas udang ni, tapi aku suka tukar2 dengan kicap JALEN..so pada semua orang berhati2 la, bukan dengan kicap je, apa saja ok.... 

2 comments:

  1. Saudari, macama mana nak kenal kicap kipas udang yang tiruan? sedangkan sy mesti membeli kicap kipas udang apabila ingin membeli kicap...please siarkan tanda2 ianya palsu so senang nak pastikannya sblm membeli,thanks yer.

    ReplyDelete
  2. salam allangtan, saya sendiri pun tau dari artikel suratkhabar ni, katanya kalau nak kenal yang tiruan ataupun asli;

    'kicap tiruan adalah penutup lubang bagi penutup plastiknya berlubang, manakala penutup bagi kicap asli itu sebaliknya'

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...